M-am interesat mai in detaliu ce inseamna operatiunea de Resetare Dilutie Ulei. Cei ce nu au rabdare cu detaliile tehnice, pot citi mai jos detaliile procedurii manuale.

REGENERAREA ACTIVA A DPF

Dilutia uleiului cu combustibil are o stransa legatura, printre altele, cu regenarea activa a DPF (filtrul de particule). Motorina este injectata post combustie in camera de ardere si este evacuata spre DPF unde arde si ridica temperatura pana la 650°C.
Regenerarile active ale DPF ului sunt de fapt incalziri controlate ale acestuia pana la temperaturi la care reziduurile depuse in capilarele ceramice se ard, transformandu-se in cenusa si fiind eliminate spre evacuare. Cam cum face si cuptorul nevesti-mii cu procesul de piroliza. 🙂

Intregul proces dureaza in jur de 12 minute, iar motorul are un sunet specific, diferit de cel facut la rularea normala. Merge mai “greu”, are o tonalitate mai grava decat normal. Inca de cand am luat masina (ODO 8 km) m-au nedumerit tonalitatile astea schmbate si am fost curios sa stiu de la ce vin.

In cazul in care procesul de regenerare activa este oprit, de exemplu prin oprirea motorului la destinatie in timp ce RA este in desfasurare, intregul proces se reia mai tarziu dupa mai putin timp fata de perioada anterioara pana la regenerarea esuata. In principiu nimic rau nu ar trebui sa se intample, exceptand poate faptul ca regenerarea esuata nu a fost in nici un fel marcata in ECU, desi o parte a fost efectuata; este ca si cand nu ar fi existat.

O atentie speciala ar trebui data momentului cand coincid regenerarea activa a DPF si iesirea in natura, mai exact trecerea prin apa vreunui rau. Din cauza temperaturii de 650°C, apa in contact cu DPF-ul fierbinte ii poate deforma carcasa sau chiar distruge in unele cazuri.

DILUTIA DE ULEI

In cazul motorului Boxer Diesel Euro 4 / 5 (se pare ca si Euro 6), dilutia de ulei este un parametru calculat (nu masurat!!) de catre ECU.

Injectiile de motorina post-combustie pentru regenerarea activa nu sunt evacuate in totalitate spre DPF, o parte infima se depune in pelicula pe interiorul cilindrului si este spalata in jos, spre baia de ulei prin imperfectiunile microscopice ale inelelor pistoanelor care nu etanseaza 100%.

Regenerarile DPF provoaca astfel trecerea unei cantitati mici de motorina in ulei, iar de aici rezulta o scadere a vascozitatii uleiului, scadere care este gestionata de catre ECU prin algoritmi calculati si nu prin masurare, cum ziceam mai sus. La schimbarea uleiului, acesti algoritmi ar trebui sa reia intregul proces si de aici nevoia de a reseta acest parametru.

Tocmai pentru ca nu are un senzor care sa masoare presiunea uleiului, ECU nu poate sa detecteze momentul la care a fost schimbat acesta si nici cazul in care un ulei este deteriorat, asa cum se intampla la alte modele de masini moderne.
In cazul in care dilutia de ulei depaseste un prag critic, fortele de frecare apar intre elementele care ar fi trebuit sa fie protejate prin ungere, iar cum fortele dezvoltate in interiorul motorului sunt mari, asta inseamna uzura prematura sau chiar distrugerea acestor elemente si a altora angrenate in procesele de miscare interna.

Dilutia de ulei creste (asa cum este estimata de catre ECU) atunci cand regenerarea DPF este in curs si scade (mult mai incet) atunci cand motorul este in uz normal, pe masura ce ECU estimeaza evaporarea carburantului din ulei, evident tot calculat pe baza unui algoritm care include printre altele si temperatura masurata a sistemului.

Codul P1468 Oil dilution este declansat atunci cand dilutia de ulei trece de 10%. Martorul DPF incepe de se aprinda intermitent si atunci stii ca sistemul considera ca uleiul nu este in parametri. Desi NU intotdeauna masuratorile arata ca ar fi, dar asta e neajunsul cu estimarea calculata cu algoritmi in ECU, bazata pe mai multi factori intre care numarul de regenerari, evaporarea carburantului din ulei in timp, etc. si lipsa senzorului care sa confirme o valoare reala, masurata.

Este important sa resetam parametrul dilutiei de ulei estimate, cu atat mai mult cu cat el nu se bazeaza pe masuratori reale ci pe calcule facute de ECU.

Recomand ca aceasta operatiune sa se faca la service Subaru autorizat.

Pentru cei care ajung la service cu ocazia reviziilor, trebuie doar sa isi aduca aminte (da, sa-si aduca ei insisi aminte, ca mecanicii cam “uita”!!) si sa verifice cu mecanicul daca aceasta operatiune a fost facuta. Dar din fericire, pentru modelul meu aceasta resetare se poate face nu numai la service (reset cu ajutorul laptopului conectat la ECU), ci si manual.


RESETARE MANUALA A DILUTIEI DE ULEI ESTIMATE
pentru Boxer Diesel SH (2009 – 2013)

Procedura se face cu masina parcata, frana de mana trasa si cu motorul pornit (important!).

Pasi de urmat:

  1. Se apasa pedala de frana (usor, nu e nevoie sa se apese mai mult de 1/3 din cursa).
    Se mentine frana apasata pe intreaga perioada a procedurilor.
  2. Se activeaza butonul de dezaburire spate
  3. Se aprind farurile pe pozitia 1 – lumini de intalnire  (este suficient)
    Din momentul acesta ai la dispozitie cate 4 secunde pentru fiecare nou pas, pana la terminarea procedurii. Trebuie executate in ordine si in maxim 4 secunde de la un pas la celalalt. Eu numar cate doua secunde intre operatiuni.
  4. Se dezactiveaza butonul de dezaburire spate
  5. Se inchid farurile / luminile de intalnire
  6. Se activeaza butonul de dezaburire spate
  7. Se aprind farurile pe pozitia 1
  8. Se dezactiveaza butonul de dezaburire spate
  9. Se inchid farurile / luminile de intalnire
  10. Se ia piciorul de pe pedala de frana, eliberand-o.Martorul de management al motorului, a.k.a. lampa bujiilor incandescente, va alterna de cateva ori (cca. 5 sec.) si va arata ca procesul s-a incheiat cu succes.

Daca nu se aprinde intermitent “arcul”, procedura trebuie reluata dupa o pauza de cca. 1 minut.