o analiza personala completata de-a lungul anilor, actualizata ultima data la 10 ani / 145 mii km. de la achizitie

( scrisa fara diacritice, actualizata in Februarie 2021 )

In loc de inceput

Entuziasmul cu care m-am apucat sa fac acest site a venit dupa unele discutii destul de aprinse pe Forumul Subaru Fan Club, legate de fiabilitatea motorului boxer diesel, dealtfel destul de prost vazut printre impatimitii marcii, obisnuti cu performantele exceptionale ale Boxerului benzinar EJ20 in toate variantele fabricate.

Am promis atunci ca voi tine un jurnal detaliat in ceea ce priveste ingrijirea si eventualele probleme ale acestui model, indiferent care vor fi acestea. Am promis, de asemenea, ca nu voi avantaja in nici un fel vreun service sau distribuitor de piese auto si voi incerca sa descriu aici cat mai obiectiv relatiile cu acestia.

Masina este utilizata zilnic, in regim normal si servisata exclusiv in reteaua Subaru din Romania, preponderent la Subaru Motors Trading din Bucuresti si ocazional la Auto Kino din Brasov. Nu sunt la prima masina luata de noua si nici la prima tinerete, insa entuziasmul nu mi-a scazut. 

“Once a Subaru owner, always a Subaru owner.”

 

“Aceasta este o unealta potrivita. O masina nepretentioasa pentru cei care stiu cu adevarat ce poate ea sa faca.”
– Top Gear –

 

MOTORUL BOXER DIESEL (EE20)

 

Motorul Boxer Diesel este in esenta un motor turbo-diesel complet nou, conceput de la zero si dezvoltat in doar 5 ani, de la stadiul de idee (1999) si pana la primul prototip (2004). Dupa alti cativa ani de teste, in 2008 a fost lansat pe piata EE20, motor care, in paralel cu cele pe benzina, a echipat Impreza, Outback si Forester. In anul lansarii era certificat Euro-4, pentru ca imediat dupa aceea, conform normelor schimbate, sa fie adus la standarde Euro-5. Din 2015, motoarele EE20 livrate pe modelele Subaru sunt la standarde Euro-6. Foreste este din generatia a doua, MY2011, ajuns in tara in Februarie 2011.

 

Ca specificatii, EE20 este un boxer cu 4 cilindri, cu blocul motor din aliaj de aluminiu, DOHC (dual overhead camshaft) cu 4 supape pe cilindru, deci timpi de admisie/evacuare mai mici, de aici rezultand putere mai mare. Generatiile 2008 si 2011 au blocul motor cu punte semi-inchisa (semi-closed deck) cu suporti de prindere a cilindrilor in 4 puncte diametral opuse, in cruce. Generatia 2015 are blocul motor cu punte deschisa (open deck), prinderea cilindrilor de blocul motor facandu-se in doar 2 puncte diametral opuse. Detaliile de mai sus m-au facut sa inteleg de ce motoarele inlocuite in urma celebrei probleme a vilbrochenului nu au fost cu short-block din generatie noua, ci cu unul “corectat”, din aceeasi generatie a masinii.

 

Cei 2 litri (1998 cmc) se hranesc printr-un sistem de alimentare common-rail Denso si respira prin cele 16 supape (4 per cilindru) si o turbina IHI cu geometrie variabila. Turbina lui EE20 poate ajunge pana la 190.000 RPM, marind presiunea aerului la turatii mici si scazand-o la turatii mari ale motorului, pentru optimizarea puterii si a consumului.

 

EE20 de pe Forester dezvolta o putere de 147 CP la 3600 RPM si un cuplu maxim foarte confortabil de 350 Nm in plaja de turatii 1800 – 2400 RPM.
Pe Impreza si Outback, puterea creste la 150 CP la 3600 RPM, iar cuplul maxim de 350Nm se obtine in plaja de turatii 1600 – 2400 RPM. (la Outback 2015+ maxima ajunge la 2800 RPM)

 

Fata de prima generatie la care aveau camasa metalica, bujiile incandescente au la acest model camasa ceramica, asta fiind o caracteristica pastrata si la modificarea catre Euro-6 din 2015. Generatia MY2011-2013 (Euro 5) cea cu motorul “corectat”, are in plus fata de generatia MY2008-2010 (Euro 4) senzori la bujiile incandescente. Cand pica vreuna, se aprind martorii check engine si ESP in bord.

 De asemenea, primele doua generatii (2008-2014) au turbina pozitionata sub motor in stanga, iar ultima generatie (2015) o are pozitionata tot dedesubt, insa pe partea dreapta. Rapoartele de transmisie pentru cutia manuala cu 6 trepte sunt: 1 – 3.454; 2 – 1.750; 3 – 1.062; 4 – 0.785; 5 – 0.634; 6 – 0.557; Rev – 3.636. Final 4.44.

Dupa probleme aparute cu prima lansare, a fost lansata in 2011 urmatoarea generatie, imbunatatita. Foreste al meu este un model din aceasta a doua generatie. Chiar si acum, la ani buni de la aparita primului motor boxer diesel facut de cei de la Subaru prin eforturi proprii si datorita acestor prime probleme cu generatia de motoare 2008-2010, subiectul este unul tabu printre cei care au fost multi ani obisnuiti cu performantele exceptionale date de motoarele boxer pe benzina. Insa odata cu schimbarea directiei in design si performante catre SUV a modelului Forester, boxerul diesel isi incordeaza muschii si isi arata puterea. Se integreaza perfect in tandemul BOXER + AWD (= LOVE).

SYMMETRICAL AWD (SAWD)

Este legenda. Unic. Este inclus “by default” in echiparea masinii.

SAWD in sine este un sistem conceput pentru a trimite puterea catre rotile care au aderenta. Astfel creste siguranta si precizia de manevrare in miscare si scade riscul de pierdere a controlului. Si asta conteaza imens pe un carosabil umed sau un drum inzapezit de exemplu.

 Acest sistem este ceea ce m-a facut sa ma opresc la aceasta masina. Plec la drum iarna si vara, pe asfalt sau macadam, fara sa imi pese prea mult de cum e vremea. Acolo unde nu pot sa ajung cu Foreste, mai pot ajunge probabil doar cu senilatele.

SAWD pentru motorizarea Boxer Diesel nu a fost prevazut cu reductor, probabil datorita cuplului mare si a raportului de transmisie de 3.454 din treapta 1 de viteza.

Raportul performanta / pret fata de alte solutii AWD, este foarte bun. Si nu sunt multe solutii AWD in momentul asta pe piata care sa se poata compara cu Subaru. Iar la categoria Compact SUV, cel putin la momentul calculelor facute de mine inainte de achizitie, Forester domina in zona lui de cilindree / consum / pret de achizitie.

CONFORT SI INTERIOR

Confortul este bun. La drum lung e suficient de confortabil si desi te cam doare spatele in pauzele-pentru-pipi, probabil ca asa se intampla in cazul majoritatii modelelor cu pretentii. Totul e la indemana, practic. Scaunele sunt destul de confortabile, iar pozitia la volan si vizibilitatea il fac pe Foreste un companion de incredere pentru drumuri lungi. Eu unul ma declar multumit de confort, insa avand in vedere pretul de achizitie, se putea si mai bine.

Interior spartan. Simplu si eficient

Din nou, cei trecuti de prima tinerete il vor aprecia. Eu unul nu o sa ma obisnuiesc in ruptul capului cu faptul ca nu i-au pus un amarat de bec in torpedou. Trapa este mai mult decat generoasa, iar scaunele din spate au 2 pozitii de confort. Portbagajul este suficient de mare pentru minim 4 genti de voiaj, iar daca 450l de spatiu in portbagaj nu sunt de ajuns, barele transversale Thule montate inca din prima luna de la achizitie, acomodeaza impecabil o cutie portbagaj exterioara Thule Motion XL.

Bordul nu este incarcat cu tot felul de gizmo-uri ci este simplu, lasandu-te sa te concentrezi mai bine asupra drumului. Calitatea finisajelor nu impresioneaza, insa de-a lungul anilor elementele interioare s-au dovedit a fi rezistente. Nu scartie pe nicaieri si nu dau inca semne de uzura. Dar aici ar trebui sa exclud pielea, care a “obosit” putin dupa 8 ani de utilizare.

Este suficient de spatios incat sa intre decent 4 barbati de 100+ kilograme / 1.80+ metri, pe testate, chestiune care m-a atras la modelul asta inca de la inceput. Am ales interiorul din piele si trebuie sa recunosc ca au fost unele momente in care as fi dorit mai mult materialul textil. Cu toate astea, daca as alege din nou, probabil ca tot cu interior din piele as lua.

De curatat l-am curatat fie personal, fie la spalatorie, insa de fiecare data am folosit chimicalele mele de calitate. Nu am acceptat altceva in afara de crema de curatat pielea pe care o folosesc inca din primul an, de exemplu. Nu am curatat bordul si partea interioara a usilor cu produse cu silicon ci doar carpa uda si cateva picaturi de crema de curatat pielea.

Poate si pentru ca l-am ingrijit mai cu atentie, uzura observata odata cu trecerea anilor este destul de redusa.

MANEVRABILITATE

Foarte buna. Face exact ce ii ceri, se inscrie exact pe curba agresiva pe care o anticipezi ca sofer. Vizibilitatea laterala si in retrovizoare este excelenta, volanul se misca precis si ambreiajul se apasa mai usor fata de modelele MY2008+ anterioare modelului MY2011. In situatii de urgenta simti ce are mai bun sa iti ofere. Atunci e momentul sa realizezi pe ce ai dat banii!

Motorul livreaza calutii unul cate unul, fara intarzieri sau smucituri, liniar. Acceleratia are un turbo-lag care ma deranjeaza atat de rar, incat nici nu ar trebui sa il mentionez. Doar am un SUV compact sub fund, nu un vehicul de competitie.

Pe asfalt nu impresioneaza in mod special, desi e o masina de incredere. Iarna, pe zapada, drumuri inghetate sau la iesirile pe drumuri mai putin intretinute, pe macadam, diferenta este MARE! Este pur si simplu in mediul lui!

COSTURI EXPLOATARE

Acceptabile. Cu consumable after market devine chiar ieftin de intretinut, dealtfel este totul listat in posturile despre revizii. In cazul meu, majoritatea reviziilor m-au costat sub 200 euro. De dragul calculelor, trebuie sa spun ca fac revizii mai des, respectiv la 10 mii km fata de cum cere manualul la 15 mii km. Filtrele de aer (motor, habitaclu) le schimb la cca. 5k km.

Costurile de exploatare sunt listate fara rezerve sau omisiuni in pagina dedicata.

CONSUM

Un coleg subarist a vrut sa-si vanda WRX ul

– “… Ce consumuri are?” a fost intrebat.
– “8%”a raspuns vanzatorul foarte sigur pe el.
– “Mers sportiv?”
– “Mers la vale!…”

Se stie ca motoarele boxer consuma cat vor ele, ca sa iti dea putere cate vrei tu.
In mod special, Boxer Diesel consuma impresionant de putin in regim economic si … cat vrea el in regim … sa-i zicem “sport” (sper sa nu ma injure posesorii de XT uri). De regula nu schimb sub 3000 rpm.

Valorile pe care le-am inregistrat de-a lungul anilor de exploatare au pornit de la 4.8 l/100 km (intentionat “la consum”, noaptea, A3 libera pana la Ploiesti, viteza a 4-a, 2300 rpm, cca 85km/h) si au depasit uneori 11 l/100 km.

In oras (Bucuresti), nu am avut in medie valori sub 9 l, dar nici mai mari de 11.4 l/100km. Aici cred ca ar trebui adaugata si pornirea de la distanta pe care o folosesc atat vara, dar mai ales iarna si unde ar mai fi de adaugat un minim de 1 l/100.

In regim extern, media personala este de 7.4-7.8 l/100 km. 130 km/h pe autostrada si ceva mai potolit pe DN1 (acestea fiind de altfel drumurile externe cel mai des facute).

Legat de consum, la noile modele Forester 2015+ XT, prin optimizarea noilor motoare turbo, japonezii au micsorat diferenta de consum fata de diesel undeva la cca. +2, poate +3 l/100 pentru o utilizare “moderata”, altfel spus, condus “batraneste”. Dar … nu pentru condus moderat merita achizitionat XT ul benzinos 2.0 cu 240 CP.

FIABILITATE

“My homie F, he’s like a clockwork ninja! Real dependable. Unlike some of you, motherfuckers…”

Foreste al meu este inca fiabil.

Timp de peste 10 ani si de-a lungul primilor 145 000 km am schimbat

  • bucse,
  • ambreiaj,
  • un set de bujii incandescente,
  • fulie de alternator,
  • curea de accesorii, 
  • suporti etrier spate la ambele roti,
  • scut motor (dupa 10 ani)

i-am bagat combustibil (exclusiv MOL sau Petrom) si am facut revizii. Motorina aditivata pun iarna constant, iar vara cam 2 plinuri din 3. Cum ziceam mai sus, reviziile le fac la maxim 10 mii km. Suplimentar ii schimb filtrul de aer si cel de habitaclu intre revizii, la 5 mii km.
In rest: AP&B – apa, paie si bataie 🙂

Stiu ca este important sa respect unele reguli, ceea ce am si facut dealtfel (in mare parte sunt recomandari generale si pentru modele ale altor producatori):

  • Nu fortez motorul pana la stingerea martorului albastru (50° C), maxim 2500-2700 rpm;
  • Dupa ce s-a incalzit, la cateva minute de la stingerea martorului albastru, turez motorul cu incredere si schimb normal, la peste 3000 rpm. Desi poate nu pare, Mr. Boxer Diesel se simte bine intre 3 si 4 mii rpm, zona in care si catalizatorul functioneaza optim; ideea e ca trebuie evitata subturarea.
  • Incerc sa nu “patinez” prea mult ambreiajul, un chin in traficul din Bucuresti.
  • Motorina de calitate (eu unul pun de la MOL sau Petrom, motorina aditivata);
  • Reviziile la timp si numai cu consumabile de calitate, chiar daca sunt aftermarket; un punct important la reviziile Boxer Diesel este recalibrarea computerizata a injectoarelor (un fel de “reset”, momentan singurii despre care stiu ca fac aceasta operatiune sunt cei de la SMT si Auto Kino, dar trebuie intrebat si la alte foste reprezentante Subaru din tara).
  • Toate anvelopele strict de aceeasi dimensiune, preferabil acelasi model si schimbate toate-odata;
  • Presiunea in roti verificata si egalizata periodic;

 

O parte din posesorii de Forester MY2009-2012 pe care ii cunosc s-au plans de chestiuni serioase precum:

  • probleme vilbrochenprima generatie de boxer diesel are problema asta (2008-2010), iar Subaru Corporation (ex – Fuji Heavy Industries) au recunoscut si au schimbat motoarele cu conditia ca reviziile sa fie facute la timp si de preferat la parteneri autorizati Subaru si mai ales ca masina sa nu fi suferit modificari de nici un fel (sa ramana stock). Cu toate astea, Subaru Corporation nu a dat pana in prezent vreo declaratie oficiala cu privire la problema vilbrochenului. Exista documentatie bazata pe studierea acestei probleme, iar una dintre cele mai serioase dintre aceste abordari legate de analiza defectiunii arborelui cotit al motorului boxer diesel fiind cea de pe www.researchgate.net .
  • consum de ulei (am citit despre unele cazuri cu consum crescut, insa am si vazut un boxer diesel cu un consum mai mare de 1 litru / 3000 km, care s-a lasat cu schimbare de motor !!!),
  • probleme suspensie spate (cea cu self leveling), se “duce” relativ repede, la unii pana in 80-100 k km., insa asta poate fi si “sindromul BMW”, adica “las’ ca poate masina” si ii da de-i rupe dintii. In cazul meu, la un test facut pe la 140k km. au avut ambele putin peste 30% uzura. Le mai tin o vreme.
  • frane subdimensionate (mai ales pentru cei cu modelul 2.5 litri / 230 CP) pentru cei care conduc mai agresiv,
  • apa in habitaclu (asta a fost chiar jenant, insa s-a dovedit a fi scurgerea infundata cu frunze sau haionul cu o problema de etansare).

 

Cu exceptia franelor, pe care le-as fi vrut putin mai eficiente, eu unul nu am avut probleme ca cele de mai sus in cei 145 mii km.

Alte chestiuni suparatoare:

  • tobele finale ruginesc si arata urat la toate modelele Forester MY2008-2013 pe care le-am vazut,
  • scurgerea laterala este predispusa la acumulare de frunze, noroi, etc. si se poate infunda destul de usor, in Nov. 2014 am desfacut pe la partea de protectie a rotii fata si am scos cca 300 g de compost (!!!). De atunci verific cu regularitate locul la fiecare revizie si il curat cand e cazul.
  • maneta schimbatorului de viteza are unele momente in care “agata”, respectiv intra mai greu in viteza 1, problema diminuata odata cu schimbarea uleiului de cutie cu Amsoil. Dupa schimbarea ambreiajului cu unul SACHS Heavy Duty problema asta a fost rezolvata.
  • nu exista, nici macar optional, posibilitatea de a monta un scaun-dreapta cu reglare electrica a confortului si nici incalzire bancheta locuri spate.
  • Nu are bec in torpedou, trebuie sa i-l montezi separat (subiect de gluma pe forum subarufanclub.ro).

“Subarus are popular because they’re almost as unstoppable as a King Tiger tank in the Ardennes in the winter of ’44.”
– www.ericpetersautos.com/2015/05/05/2015-subaru-forester –

Am avut inca de la inceput asteptari mari de la masina asta si pot spune ca pana acum, la peste 10 ani de la achizitie, nu m-a dezamagit. Este un SUV compact excelent, versatil, care te face sa te simti in siguranta pe orice fel de drum. Te duci la mare sau pe drumuri de munte cu aceeasi incredere, vara, dar mai ales iarna. Nu te lasa in valea raului sau in alte momente tensionate. Este o masina cu un pret de achizitie peste medie, desi ieftina fata de ceea ce ofera in raport cu alti producatori si are un interior spartan, insa ofera unele satisfactii pe care nu le regasesti la alte modele comparabile ca pret si are momentan o fiabilitate buna. Evident ca are si minusuri si nu este asa plina de “gizmo”-uri ca altele mai faimoase, insa pentru mine cel putin, este pur si simplu ceea ce am eu nevoie de la o masina folosita zilnic.

Flanse evacuare tobe finale

Flansele de fabrica si-au dat intr-un final obstescul sfarsit la mai bine de 12 ani de la achizitia masinii. Nu e cea mai frumoasa sudura, insa isi face treaba. Ambele flanse taiate si inlocuite cu teava de inox. Le-am si vopsit. 🙂

A saptesprezecea revizie

A saptesprezecea revizie

Revizie 157 luni sau +9k km. (160.5k km) la Auto Kino REVIZIE 160k, incluzand schimb ulei motor, filtre (ulei, combustibil, admisie aer, habitaclu), lichid de frana, resetare dilutie ulei. Costuri: (AEL1G, AELQT) AMSOIL - European Car Formula 5W-30 Improved ESP...

A sasea revizie

A sasea revizie

Black Foreste – revizia de 80k km. la Auto Kino (ASL1G, ASLQT) AMSOIL - SAE 5W-30 Synthetic Motor Oil (BFRCN) AMSOIL - Dominator® DOT 4 Synthetic Racing Brake Fluid Filtru ulei motor OE Subaru 15208AA160 Filtru aer motor MAHLE ORIGINAL LX 2672 Filtru aer habitaclu...

A cincea revizie (71.5k km)

A cincea revizie (71.5k km)

Black Foreste - revizia de 70k km. Am lasat masina cca o saptamana pentru operatiunea de ceruire. AMSOIL – SAE 5W-30 Synthetic Motor Oil Filtru ulei motor OE Subaru 15208AA160 Filtru aer motor MAHLE ORIGINAL LX 2672 Filtru aer habitaclu MAHLE ORIGINAL LA 461 Discuri...

ITP 2022

ITP 2022

Programat la Laurentiu, verificat fierul, verificat noxe, aplicat sticker pe talon, achitat ... totul in regula. O cafea, 2 tigari, atmosfera placuta, comportament profesional, strans falange, carat spre casa ... totul ok!